Menu
Studená okres Jindřichův Hradec

Pěšky

Neomezené možnosti...

Cestování pěšky patří bezesporu k nejméně omezeným způsobům cestování, co se týče dostupnosti cílů. Cestu k cíli můžeme zvolit naprosto podle našeho uvážení, je jen na nás zda se vydáme po značených turistických cestách, které jsou obvykle vedeny kolem zajímavých míst, přes krásné výhledy do krajiny, po nefrekventovaných cestách, především pak po cestách polních a lesních, které jsou pro naše nohy mnohem příjemnější než tvrdý asfalt, který se navíc v létě nepříjemně rozpaluje. Další možností je zvolit naprosto vlastní kombinaci cest, využít různé zkratky přes louky či lesy. Extrémní možností je potom vytyčení cílu v mapě například pomocí kompasu a snažit se jít nejkratší možnou cestou - necestou.

Velkým omezením pěší turistiky je její časová náročnost vzhledem k možné zdolané vzdálenosti. Ke spoustě cílu je tak lepší přiblížit se autem nebo prostředky hromadné dopravy.

Následující tipy vycházejí právě z tohoto omezení a výchozím bodem bude obec Studená. Je však spousta velice zajímavých míst a výletů, které jsou od Studené vzdálené. Kde je to v rámci možností vhodné může být výchozím bodem i jiné místo. Tipy na další místa naleznete v sekci "Pamětihodnosti a příroda" nebo ostatních tipech na výlety do okolí

Studená se svou nadmořskou výškou 620 m.n.m. má drsnější charakter podnebí, ostatně o tom sám název obce napovídá, nicméně přes den je počasí relativně stálé a nedochází zde obvykle k náhlým změnám. Cesty v okolí jsou především polní a lesní a nepatří mezi fyzicky náročné, speciální vybavení taktéž potřeba není. Stačí pohodlná vycházková obuv a může se hodit větrovka.

Zabalte pořádnou svačinu a pojďte poznat úzké i širší okolí Studené, kochejte se panenskou přírodou, dalekými rozhledy, "ochutnejte" bohatství lesů a mezí, jsou plné hub, malin a borůvek. Stojí to za to!

Mapy a profily jsou vytvářené v programu Cyklotrasy.

Naučná stezka "Poznej kraj pod Javořicí"

• Stezka má 2 různě dlouhé okruhy, které se navzájem překrývají.
  • Naučnou stezku vybudovala Obec Studená a je jí věnována samostatná část těchto webových stránek.
  • Popis tras, délku a další informace získáte zde: "Poznej kraj pod Javořicí"

Na nejvyšší vrchol a zpět

• Délka: cca 14 kmNa Javořici a zpět - profil
  • Výchozí bod: Studená
  • Ze Studené vyjdeme po žluté turistické značce až k rozcestí "Za vrškem" nedaleko Světlé pod Javořicí. Poté se vydáme po zelené směr Studánka Páně a Javořice.
  • Jedná se o pohodovou cestu, která vede po lesních a polních cestách. Během cesty se naskytují nádherné výhledy do krajiny.

Zajímavá místa při cestě: u lyžařského vleku krásný výhled směrem na Studenou, Studánka Páně, Javořice - nejvyšší vrchol a televizní vysílač.

Po stopách Šternberků

• Délka: cca 15 kmPo stopách Šternberků - profil
  • Výchozí bod: Světlá pod Javořicí
  • Výchozí bod: Studená - délka cca 25 km
  • Ze Světlé se vydáme po zelené turistické značce kolem Studánky Páně na vrchol Javořice. Odtud budeme pokračovat dál po zelené z kopce dolů. Asi uprostřed kopce je vybudována další studánka. Zelená turistická značka nás dovede až k Míchově skále, na kterou se dá při troše šikovnosti vylézt a je z ní nádherný výhled. Můžeme v dálce vidět věž hradu Roštejna, Telč a na druhé straně televizní vysílač Javořice. Od Míchovy skály dále po zelené přijdeme k břehu rybníka Velký Pařezitý, u kterého se nachází kemp Řásná. Studánka pod JavořicíMy se ale vydáme po modré turistické značce směrem k zřícenině hradu Štamberka (Šternberk). V okolí hradu se nachází "kamenné moře", kolem kterého budeme procházet. Kousek pod hradem po zelené se nachází příjemná hospůdka. My se vydáme dále po modré, kolem balvanovitých útvarů až k rozcestí "Horní Mrzatec - ryb.". Zde opustíme modrou a půjdeme dál rovně po cestě až přijdeme na cestu, které probíhá cykltrasa č. 1113, po které dojdeme až do našeho cíle do Světlé.

Zajímavá místa při cestě: Studánka páně, Javořice, Míchova skála, Velký Pařezitý rybník, zřícenina Štamberk, "Kamenné moře".

Mapa (PDF)

Po stopách husitů

• Délka: cca 25 kmPo stopách Husitů - profil
  • Výchozí bod: Studená
  • Ze Studené se vydáme po silnici na Horní Pole až přijdeme na křižovatku na hrázi rybníka Karhov. Zde se vydáme vlevo na Klátovec. V Klátovci na první odbočce pravo až se asfaltová cesta za vsí změní na lesní. Z kopce dolů dojdeme až na hráz rybníka Zhejral, který je přírodní rezervací. Od Zhejralu půsdeme po asfaltové cestě do kopce, až narazíme na žlutou turistickou značku, po které se vydáme vlevo. Žlutá nás dovede k na rozcestí "U Obrázku". Odtud půjdeme po červené značce na Janštejn. V Janštejně původně bývala sklárna. Za Janštejnem, pořád po červené, na křižovatce je první památník na husitské války. Dále po červené dojdeme do Horních Dubenek. Půjdeme-li dál po červené přijdeme na hráz rybníka Bor, kde stojí památník padlým husitům.
  • Dále po červené přijdeme do Jihlávky, odtud půjdeme na Kaliště, Býkovec, Panské Dubenky, Domašín až do Studené. Závěr cesty je po asfaltové silnici s malou možností využít hromadnou dopravu. Z Jihlávky můžeme jít i do Počátek, odkud je možnost vrátit se do Studené autobusem.
  • Vhodným výchozím bodem by byl Klátovec nebo Kaliště.

Zajímavá místa při cestě: Karhov, Zhejral, Janštejn, pomník husitům u rybníka Bor.

Mapa (PDF)

Na Roštejn a po zelené zpět

• Délka: cca 35 kmNa Roštejn - profil
  • Výchozí bod Studená
  • Ze Studené se vydáme po žluté turistické značce směr Javořice, poté půjdeme po zelené až ke Studánce Páně. Poté dál po žluté až k odpočívadlu, odkud půjdeme prakticky pořád rovně to cyklotrase č. 5126 až se napojíme na červenou značku a dojdeme na rozcestí "Na Průseku". Zde se napojíme na modrou turistickou značku, po které půjdeme kolem Malého Pařezitého rybníka, částí naučné stezky a která nás nakonec dovede až k branám hradu Roštejna.
  • Po odpočinku a relaxaci na nádvoří hradu, popřípadě po nádherném výhledu z hradní věže se z hradu vydáme po zelené turistické značce. Projdeme tak velkou část javořických lesů. Zelená značka nás dovede až k rozcestí "Lovu zdar", kde stojí lovecká chatka. Odtud půjdeme dál po žluté. Na křižovatce žlutou opustíme a budeme pokračovat rovně po asfaltové cestě, mineme hájovnu až přijdeme do Kališť. Odtud se vydáme po silnici nahoru do kopce na Klátovec, dál směrem na Horní pole a Studenou. Na silnici z Klátovce do Horního Pole se můžeme asi tak v polovině cesty první odbočkou vpravo vydat přes "Rusko" (zde narazíme na naučnou stezku) do Studené.
  • Jedná se o dlouhý celodenní pochod. Je možné ho zkrátit pokud výchozí bod posuneme do Světlé, Klátovce nebo Kališť. Z Roštejna je také možné se vrátit přes Telč autobusem.

Zajímavosti při cestě: Studánka páně, Malý Pařezitý rybník, hrad Roštejn, Karhov

Via Czechia - Českomoravská stezka

Dálková trasa pro pěší a cyklisty vznikla na jaře roku 2023 a prochází i územím obce Studená.

Více informací o stezce včetně map lze nalézt zde: Českomoravská stezka – Via Czechia

PDF SouborZákladní informace o stezce (PDF) (698.37 kB)

Volný čas

18 19 20 21
25 26 27 28 29 30 31

Řešení životních situací

životní situaceJak vyřídit běžné životní situace

životní situace

Univerzální překladač

Překlad (translations)

Mobilní aplikace

Sledujte informace z našeho webu v mobilní aplikaci – V OBRAZE.

Pro odběr novinek registrujte svou e-mailovou adresu

Dostávejte informace z našeho webu prostřednictvím e-mailů

Pro zastupitele

Připravili jsme zde chráněnou sekci, kde budou k vyzvednutí podklady v elektronické podobě pro jednání jednotlivých zasedání zastupitelstva.